Een escape-spel brengt mensen dichter bij elkaar, dat is zeker. De geheime ingrediënten?
Bij een escape-spel op maat voegt Escape-Boxes daar nog een laag aan toe. We ontwikkelen het escape-spel op jou maat dus… een specifiek thema (veiligheid, bedrijf gerelateerde normen en waarden, …) of bepaalde skills (Payroll, ICT, …) verwerken we zonder problemen.
Zo ontwikkelden we in 2019 een mobiele escaperoom met als thema “Piekeren bij jongeren”. Het mobiele escape-spel bevat kenniselementen zoals “waarover piekeren jongeren het vaakst?” of “Hoe kan je omgaan met piekeren?” en dat met een sausje van fun en uitdaging. Zo creëren we een onvergetelijke ervaring waar kennis en plezier samenkomen, dit heet gamificatie.
Als partner van Joetz VZW ontwikkelden we een mobiele escaperoom voor jongeren. Hoewel de ontwikkeling van Escape-Boxes (een escaperoom in een kist) onze specialiteit is waren we enthousiast om deze uitdaging aan te gaan.
Uit een onderzoek van JOETZ bleek dat 9 op 10 kinderen wel eens piekeren. Deze kinderen weten echter niet wat ze hiertegen kunnen doen. Hieruit groeide het idee van een escape-spel: door samen te werken en verbanden te leggen, komen kinderen te weten wat piekeren is. Ze komen ook te weten waarover vaak gepiekerd wordt en hoe ze best omgaan met piekeren. Op deze manier leren we kinderen in een vroeger stadium stress (her)kennen en benoemen.
JOETZ ondervond al snel dat het werken met een expert noodzakelijk is voor het ontwikkelen van een escape-spel. Door een krantenartikel kwamen we bij Jonas terecht. Nog steeds zijn we ervan overtuigd dat Jonas de ideale partner was voor dit JOETZ-project. Een brainstormsessie gaf de aanzet voor een eerste ontwerp, het verhaal en de puzzels. Jonas ontwierp het verdere spelverloop en JOETZ deed de inhoudelijke vertaling van het spel. Enkele maanden opbouwtijd en updates later, zien we 4 knappe ingeklede boxen én het enthousiasme van de kinderen bij het spelen van Sam de Robot. Het is overduidelijk dat Jonas met heel veel passie, punctualiteit, kennis en ervaring Sam de Robot creëerde en er een totaalbeleving van maakte.
Met het thema “piekeren bij jongeren” als rode draad doorheen de escaperoom vonden we het belangrijk in te spelen op de leefwereld van de jongeren zelf. De puzzels werden verpakt in een jeugdig jasje.
Uit een enquête uitgevoerd door Joetz VZW kwamen belangrijke kenniselementen aan het licht. Door gericht onderzoek werden actuele problemen en oplossingen rond piekeren verwerkt in het escape-spel op maat. Enkele voorbeelden:
Ontdek meer over de escaperoom “Sam de Robot”: www.samderobot.be
We leren jullie doelen beter kennen. Wat willen jullie bereiken met het escape-spel op maat?
Hier verzamelen we de belangrijkste informatie die zeker in het spel verwerkt moet worden.
We werken het escape-spel uit op papier. Zo krijg je een beeld van het spelverloop en de verwerkte informatie.
Nu zijn we klaar om het escape-spel te ontwikkelen. Onze handige Harrie’s gaan aan de slag om het uitgewerkte spel om te zetten in een speelbaar escape-spel.